Wie aandacht wil, moet aandacht géven. Geen oud Chinees spreekwoord maar de kortste samenvatting van mijn training over het schrijven van een geweldige e-mail. De secretaresses die deelnamen kwamen er uit het hele land voor naar Eindhoven. Ik ook trouwens! Maar het was de moeite waard, vonden we allemaal na afloop.

En eigenlijk is het zo simpel. Eigenlijk is het gewoon wellevendheid. Besteed wat aandacht aan de ander. Besteed wat aandacht aan je mail.

Dat begint met een goede structuur, liet ik zien. Een opening waarin je even je lezer aanspreekt en waarin je de aanleiding voor je mail schetst. En eventueel kun je dan ook vertellen wat je belangrijkste boodschap is en hoe je je mail hebt opgebouwd. Die structuur maak je ook zichtbaar met wat tussenkopjes. Ik had m’n huiswerk gedaan en liet een paar voorbeelden zien. Hun eigen mail vóór mijn make-over en erna. Dezelfde mail, dezelfde tekst maar nu met een korte inleiding en een paar tussenkopjes.

En het werd vervolgd met een aantal kleinere zaken zoals de toon van je e-mail. Een belangrijk onderwerp werd – voor mij geheel onverwacht – het woord ‘welke’. Niet het vragend voornaamwoord maar het betrekkelijk voornaamwoord. ‘Is ‘welke’ een betrekkelijk voornaamwoord?’ denkt u nu. Nee, stelde ik. ‘Ja’, zeiden mijn cursisten. Bijvoorbeeld in de zin:

Wij maken gebruik van het systeem welk de locatie ons biedt.

Ik stelde mij vooral op het standpunt dat deze variant van het woord inmiddels sterk verouderd is. Zeg maar rustig: archaïsch. Zij vonden van niet. Zeker als je voor hooggeleerde hooggeplaatsten schrijft.

Daar zit je dan als een van de vele weledelgestrenge hooggeleerde hooggeplaatsten. Ze schrijven ‘welke’ naar je. Maar áándacht kreeg je.

Overigens, thuis bleek dat Onze Taal stelt dat ‘welke’ als betrekkelijk voornaamwoord niet gebruikt mag worden voor het-woorden. En dat het je tekst wat stijf en stroef maakt. Lees het zelf.

No Comments

Leave a Reply